18/08 Noodweer op Pukkelpop

Na ernstig noodweer op Pukkelpop buitelden de twitteraars over elkaar heen. Er zouden zes doden zijn te betreuren na het instorten van een aantal tenten die door de wind waren opgetild.

Ikzelf heb het nieuws ook rondgetwitterd naar mijn volgers. Met daarbij de vermelding dat het nieuws afkomstig was van De Standaard. Een gerespecteerd medium met autoriteit. Als twitteraar ga je ervan uit (en mag je ervan uitgaan) dat de journalisten van een dergelijk medium hun journalistieke mores kennen.

Uiteindelijk bleek na enige tijd dat het werkelijk aantal doden lager lag. In eerste instantie werd het bijgesteld naar een dode, later naar twee doden. De media hadden Belga (de Belgische versie van het ANP) geciteerd, die zonder duidelijke bronnen het aantal van zes slachtoffers wereldkundig had gemaakt.  Waarop @jaapstalenburg treffend twitterde:
"Doden meld je alleen na officieele bevestiging en niet na de eerste tweet. Journalistiek is een vak." 

In essentie is de buitenwereld veranderd, maar de essentie van het crisiscommunicatievak blijft hetzelfde. Bevestigen van wat klopt en ontkrachten wat niet klopt. De buitenwereld vormt sneller zijn mening dan voorheen, maar het zou twitteraars en journalisten sieren wanneer ze van tijd tot tijd een slag om de arm houden, totdat de autoriteiten daadwerkelijk hebben bevestigd hoe de vork in de steel zit. Want met hijgerige aannames die met stelligheid worden gebracht maar later weer moeten worden herroepen zijn uiteindelijk noch festivalbezoeker, noch verontruste thuisblijvers, noch journalistiek gebaat.

Andere observaties
Ook interessant is de observatie van @mosselman: "Toch mooi van het nrc. 6 doden melden als eigen nieuws en verwijzen naar eigen site, correctie presenteren als fout van de standaard". Waarvan akte. 

In positieve zin was het opvallend hoe snel de hulp vanuit het naburige Hasselt op gang kwam om de festivalgangers onderdak te bieden. Met de hashtag #hasselthelpt boden mensen onderdak aan.

Verder paste sponsor @Humo de 'avatar' aan; in plaats van een logo twitterde @Humo de hele avond met een afbeelding van het noodnummer waar mensen terecht konden met vragen.

Verder lezen?
Lees hier de weblog "Hoe het Pukkelpop-drama de echte kracht toont van sociale media" op FrankWatching.  

naar vorige weblog 

 

 

 

 

 

18 augustus 2011
NGB/Wouter Jong

Kennis delen via twitter | crisisbeheersing | crisiscommunicatie | burgemeesters

U bent hier

<div></div>