18/09 Prinsjesdag

Het thema 'crisis' doet op Prinsjesdag altijd terugdenken aan de gijzeling in de Franse ambassade in september 1974. Het is dat jaar een andere Prinsjesdag dan anders. De koningin gaat niet in de Gouden koets maar per auto naar de Ridderzaal, terwijl alle ogen zijn gericht op de vijfhonderd meter verder gelegen Franse ambassade. Daar houden drie Japanse terroristen elf mensen gegijzeld. Juist op deze dinsdag vindt na honderd uur onderhandelen de ontknoping plaats.

In een aflevering van Andere Tijden wordt teruggekeken op deze roerige dagen in september 1974. In de documentaire komt het niet ter sprake, maar in het boek 'De Gijzeling. Honderd uren machteloze kracht' wordt ook ingegaan op een typisch staaltje Hollandse zuinigheid dat weet door te dringen in het crisis management van die dagen. De bus die de gijzelaars en gijzelnemers moet overbrengen van de Franse ambassade naar een gereedstaand vliegtuig op Schiphol loopt op zijn laatste benen. De KLPD-agent die de bus moet rijden zit met knikkende knieen achter het stuur, bang dat de motor elk moment kan afslaan en de Japanse gijzelaars gaan schieten omdat zij vermoeden dat zij in de val gelopen zijn.

De werkelijke reden om voor een oude bus te kiezen is evenwel anders. Het was een bewuste keuze van Dries van Agt, de minister van Justitie. Want stel dat de situatie op Schiphol mis zou gaan en het net als in Munchen tot een grote schietpartij komt en de bus aan flarden wordt geschoten. "Later begrijpt Meyers (de chauffeur) dat hier een oer-Nederlands stukje zuinigheid meespeelt: er kan beter een oude bus naar de knoppen gaan, dan een nieuwe. Dat is zonde, nietwaar?" (p.90).  

18 september 2007
NGB/Wouter Jong

Verder lezen?

  • De aflevering van Andere Tijden over de gijzeling in de Franse ambassade
  • Achtergronden over de gijzeling op wikipedia

Reageren?
Reacties op deze weblog zijn welkom. Klik hier om te reageren.

naar vorige weblog

 

U bent hier

<div></div>