24/04 Piket. Ook voor burgemeesters.

Vorige week blogde ik naar aanleiding van het artikel van Bas van Sluis uit het Dagblad van het Noorden. In dat artikel werd teruggeblikt op de hoogwatersituatie in Groningen. Aan de hand van 23 interviews met betrokkenen is de besluitvorming in het Regionaal Beleidsteam gereconstrueerd.

Naar aanleiding van het artikel kwam de vraag naar voren of het niet bijzonder was dat de voorzitter van de Veiligheidsregio (Rehwinkel) tijdens de evacuatie niet beschikbaar was. Immers, pas de volgende ochtend reageerde Rehwinkel op de telefoontjes die in de "nacht van Woltersum" waren gepleegd.

Het zou inderdaad een bijzondere situatie zijn geweest, wanneer burgemeester Rehwinkel in functie was geweest en de nachtelijke oproepen zou hebben gemist. Maar in dit geval was daar geen sprake van. Na een aantal intensieve dagen in het crisisteam waren er piketafspraken gemaakt. Hij had het piket voor de bewuste nacht overgedragen aan de plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio. Op het moment dat het piket overging leek alles in de provincie weer onder controle. Burgemeester Van Mastrigt nam als plaatsvervanger de honeurs waar en trad in de bevoegdheden van de voorzitter. Rehwinkel ging naar bed. Kort daarop ontstonden de problemen in Woltersum en riep Van Mastrigt het crisisteam opnieuw bijeen. Een stap die vergelijkbaar is met burgemeester Van der Velden (Breda) die de honeurs waarnam voor de eigenlijke regiovoorzitter Noordanus (Tilburg) tijdens de brand in Moerdijk.

Zeker bij langdurige crises is het verstandig om op deze manier de diensten af te wisselen. Niemand is in staat om te lang achter elkaar scherp genoeg te blijven om verstrekkende beslissingen te nemen. Ook burgemeesters niet. Al is de verleiding groot en ligt 'rampverslaving' op de loer. Maar wie verstandig is, neemt van tijd tot tijd zijn rust en zorgt ervoor weer fris aan het volgende piket te beginnen. Zoals Jan Mans, burgemeester tijdens de Vuurwerkramp in Enschede, zei: "Ook heeft hij (Uri Rosenthal) mij op een avond naar bed gestuurd, om bij te slapen en energie op te doen. Want je neiging als burgemeester is om maar door te blijven draven. Hij trok vakkundig aan de rem."

Wat rest is een hele andere vraag. Waarom bleef het crisisteam die nacht contact zoeken met een burgemeester die op dat moment niet in functie was?

24 april 2012
NGB/Wouter Jong

 

Verder lezen?
Lees hier het artikel "De dijk staat op springen" (pdf) dat op 14 april 2012 in Dagblad van het Noorden verscheen (door Bas van Sluis, met medewerking van Henk Blanken) en met toestemming is doorgeplaatst.

naar vorige weblog

Kennis delen via twitter | crisisbeheersing | crisiscommunicatie | burgemeesters

 

U bent hier

<div></div>