Twitterende burgemeesters scoren beter bij burgers en pers

Amsterdam, 27 februari 2012 – Ruim een kwart van alle Nederlandse burgemeesters is actief op Twitter. Driemaal zoveel als anderhalf jaar geleden, toen nog maar 8% twitterde. Burgemeesters die twitteren scoren beter bij burgers en pers dan burgemeesters die dat niet doen. Dit blijkt uit het onderzoek dat social media bureau ‘De Hollandsche Meesters’ uitvoerde onder 415 Nederlandse burgemeesters.

Xander Coolen, uitvoerder van het onderzoek: ”De gemiddelde twitterende burgemeester is een man en actief op Twitter sinds mei 2010. Hij verzendt 12 tweets per week, heeft 932 volgers en volgt zelf 305 twitteraars.” Van 415 burgemeesters hebben 108 een Twitteraccount. Daarvan maken 100 burgemeesters actief gebruik. Coolen: “Burgemeesters zijn heel verschillend in het gebruik van Twitter. Een enkeling begrijpt hoe Twitter in te zetten in het contact met de burger. Bijna iedere burgemeester die start met twitteren gaat ermee door.”

Contact met burgers
Burgemeesters die Social Media inzetten als strategisch communicatiemiddel kunnen binnen hun gemeente de samenbindende factor zijn. Zo reageerde burgemeester Sjaak van der Tak (Gemeente Westland) op de opmerkingen van klagende burgers op Twitter en nodigde hen via Twitter uit om met hem in gesprek te gaan. Hij belegde een bijeenkomst en liet via Twitter weten dat er met elkaar afspraken zijn gemaakt.
Sommige burgemeesters maken wel accounts aan maar doen er niets mee. Dit terwijl ze wel actief gevolgd worden. Zoals Rob van Gijzel (gemeente Eindhoven), die 549 volgers heeft op Twitter, terwijl hij zelf nog nooit een tweet heeft geplaatst of erop heeft gereageerd.

Burgemeesters als trending topic
Social Media maken dat burgers, maar ook journalisten, veel sneller vragen stellen of opmerkingen maken die invloed hebben op het beeld van burgemeesters in de media. Of men wil of niet, over gezagsdragers wordt gesproken. Verschillende burgemeesters waren met negatieve berichten trending topic op Twitter. Zoals burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht en oud-burgemeester Wilma Verver van Schiedam. Geen van deze burgemeesters is aanwezig op Twitter, met als gevolg dat er veel over deze burgemeester gesproken wordt, zonder dat zij daarop inspelen.De burgemeesters van de tien meest onveilige gemeenten twitteren doorgaans niet (Misdaadmonitor AD 2010).

Geen berichten, wel volgers
Burgers zijn geïnteresseerd in burgemeesters. Burgemeesters die geen enkel bericht plaatsen, worden toch gevolgd door honderden belangstellenden. Dat is opmerkelijk, omdat bijna alle accounts lastig zijn te vinden. Bovendien blijkt de inhoud van de berichten voor verbetering vatbaar. Xander Coolen: ”Kennelijk weten veel burgemeesters niet goed hoe op de belangstelling van burgers kan worden ingespeeld. Daarmee bewijzen zij zich een slechte dienst, want burgemeesters die twitteren, doen het beter in de media.”

Tips Twitterende burgemeesters
De Hollandsche Meesters concluderen dat slechts een enkeling onder de twitterende burgemeesters de juiste mix heeft weten te vinden tussen de inhoud, de toon en de frequentie van hun tweets. Daarom heeft De Hollandsche Meesters Vijf tips gemaakt waarmee burgemeesters met succes kunnen twitteren. Tip1: maak een profiel aan en laat weten dat je burgemeester bent.

Meer info (zoals de Top5 en Flop5 van twitterende burgemeesters) vindt u hier

U bent hier

<div></div>