12/04 Nafase schietincident Alphen aan den Rijn

Het afgelopen weekend stond in het teken van het afschuwelijke schietincident in Alphen aan den Rijn. Er is veel over geschreven en gezegd. Over twitter. Over geruchten. Over de impact op gezinnen. Op hulpverleners. Omstanders. De knagende vragen over de dader.

Inmiddels komen de rouwverwerking en de psychosociale nazorg uitgebreider in beeld. In veel crises is dat de meest gevoelige fase. Iedereen loopt inmiddels op zijn tandvlees na een aantal slopende dagen. Mensen worden prikkelbaar. En dan valt een goedbedoeld woord al snel verkeerd.

In de nafase wordt duidelijk dat crisis management eerst en vooral mensenwerk is, met alle gevoeligheden die daarbij horen. Crisis management als rouw management en emotie management, waarbij iedereen ruimte moet krijgen voor zijn eigen verwerking. Waarbij moet worden voorkomen dat mensen het idee krijgen dat ze publiek bezit worden door de maatschappelijke impact van het ongeval waar hun naaste bij is omgekomen.

Gelukkig lijkt waarnemend burgemeester Eenhoorn daar goed oog voor te hebben. Op Radio1 sprak hij gistermorgen over de nabestaanden, die eerst en vooral moesten aangeven waar zij zelf behoeften aan hadden. De nabestaanden zetten de toon, de gemeente volgt.

Met de verantwoordingsrituelen na crises en rampen raakte het menselijke aspect nog wel eens uit het zicht. Eenhoorn brengt de crisis terug naar de kern van de zaak. Het schietincident als een aaneenschakeling van kleine en grote menselijke drama's. Waarbij de burgemeester en gemeente de getroffenen loslaten waar het kan en ondersteunen als het moet.

12 april 2011
NGB/Wouter Jong

Reageren?
Reacties op deze weblog zijn welkom. Klik hier om te reageren.

Verder luisteren?
Beluister hier het item "Aanpak burgemeester Eenhoorn indrukwekkend" (radio1, 11 april 2011)

naar vorige weblog 

 

 

 Kennis delen via twitter | crisisbeheersing | crisiscommunicatie | burgemeesters

 

 

U bent hier

<div></div>