26/03 Klaar voor de ramp van morgen?

Afgelopen week was het NGB op twee congressen. Op het congres "Sociale media voor de publieke sector" sprak ik over de toegevoegde waarde die sociale media hebben voor de crisisbeheersing. Daarbij lichtte ik onder meer toe hoe de informatie via twitter een goed inzicht gaf over de perceptie zoals die begin januari ontstond over de brand in Moerdijk. Voor geinteresseerden, klik hier voor de powerpoint.

Een van de andere sprekers was Erwin Blom. Eerder had hij al een fraaie powerpoint gemaakt over het naijl-effect van twitter (zie weblog), nu attendeerde hij me onder meer op de website Quora.com. Op die website staan fascinerende verhalen als "9/11: What was it like living in New York City after 9/11?". Zie Quora.com.

Een andere nuttige link deed ik op bij het congres "Klaar voor de ramp van morgen?" van het Vlaamse Rode Kruis. Daar sprak onder meer Pamela Dix, die aan het hoofd staat van een overkoepelende belangengroep van getroffenen en nabestaanden uit het Verenigd Koninkrijk. De groep "Disaster Action" vertegenwoordigt getroffenen en nabestaanden van uiteenlopende crises, van Lockerbie tot de aanslagen in Londen, van de Herald of Free Enterprise tot de Bradford Stadium brand. De website van "Disaster Action" beschrijft van binnenuit hoe getroffenen en nabestaanden crisis beleven en hebben beleefd.  

Zowel de verhalen van Quora als die op Disaster Action zijn waardevol voor professionals in de crisisbeheersing. Niet alleen omdat het authentieke verhalen zijn, maar vooral omdat het ons prikkelt om vanuit het getroffenenperspectief naar de rampenbestrijding te blijven kijken. Want om hen draait het in crisisbeheersing en rampenbestrijding uiteindelijk.

26 maart 2011
NGB/Wouter Jong

Reageren?
Reacties op deze weblog zijn welkom. Klik hier om te reageren. Reacties kunnen desgewenst op de website worden geplaatst. 

naar vorige weblog 

 

 Kennis delen via twitter | crisisbeheersing | crisiscommunicatie | burgemeesters

 

 

U bent hier

<div></div>