18/10 Japanse crisis “171”

24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar voor burgemeesters. Toch proberen we werk en privé gescheiden te houden. Maar dat lukt niet altijd. Als je dagelijks bezig bent met crisisbeheersing, dan werkt dat ook soms prive door. Gesprekken met vrienden gaan soms over crises of rampen. Iedereen heeft er ook wel ervaringen, meningen, visies op crisisbeheersing. Vorig weekend hoorde ik iets waarvan ik dacht: waarom gebruiken we dat in Nederland nog niet?

Het systeem wat voor Nederland ook van waarde kan zijn is het: emergency message recording systeem. Een vriendin legde het me uit.

“Mijn zus woont in Tokio. Als een aardbeving de stad treft, dan willen wij heel graag weten dat ze in veiligheid is. Zonder iedereen te bellen, kan mijn zus toch aan iedereen laten weten dat ze gezond en wel is. In Japan wordt in de getroffen gebieden waar een aardbeving heeft plaatsgevonden het nummer “171” ingeschakeld. Mijn zus belt dan met dit nummer. Als ze vervolgens haar postcode en haar eigen telefoonnummer heeft gegeven, kan ze een korte boodschap inspreken. Haar kennissen en vrienden in Japan kunnen via hetzelfde “171” en haar telefoonnummer haar ingesproken boodschap beluisteren. Wij kunnen in Nederland uiteraard niet via “171” dit bericht afluisteren. Maar via het Ministerie van Buitenlandse Zaken kunnen wij bericht ontvangen dat alles goed met haar gaat.”

Een noodbericht systeem dat ook in Nederland een functie zou kunnen hebben bijvoorbeeld in tijden van een Hoogwatercrisis….. Ik zie het zo voor me: “Beste allemaal, wij zijn in veiligheid. Wij zijn vertrokken naar onze ouders in Twente, want daar blijven we tenminste droog.”

18 oktober 2008
NGB/Roy Johannink

 

Reageren?
Reacties op deze weblog zijn welkom. Klik hier om te reageren.

 

Verder lezen?
Klik hier voor de informatiepagina van de Nederlandse Kring in de Kanto waar het systeem nader wordt toegelicht.

 

naar vorige weblog 

 

U bent hier

<div></div>