23/06 Interne communicatie bij crises

Sommige boodschappen kunnen niet vaak genoeg worden gemeld: bereid je voor op de media. Douwe de Joode, oud journalist, gaf vorige week op het seminar ‘De crisisleider in de schijnwerpers’ tips over omgaan met de media in crisissituaties. De Joode is wekelijks bezig met crisiscommunicatie rondom gezondheidszorgcrises. Hij begint zijn verhaal met zijn eigen verwondering: ‘De mate waarin managers zich voorbereiden op wat er zich in hun organisatie kan gebeuren is niet hoog’.

In deze voorbereiding zou een manager potentiële crisissituaties moeten inventariseren. Voorbereiding betekent verder trainen voor de camera, opbouwen van zelfvertrouwen, leren boven de zaak staan en rekening houden met mogelijk eigen emoties. Prachtige adviezen zijn het weer. Maar als de crisis er eenmaal is, dan draait het toch om het in eigen hand houden van het initiatief. Met alleen het opstellen van Frequent Asked Questions (FAQ) en de bijbehorende Answers haal je de regie niet weer terug, of toch wel?

Zijn belangrijkste advies om regie te houden of terug te krijgen is interne communicatie. Hoewel je het daar natuurlijk niet in alle gevallen mee redt. Want bij een crisis rondom een zinloos geweld slachtoffer is de communicatie vooral extern gericht. Maar bij crises waar de gemeente zelf een partij in de crisis is, bijvoorbeeld door betrokkenheid in de vergunningverlening, mag de interne communicatie niet worden onderschat. Crisiscommunicatie heeft het adagium dat alles open, eerlijk en snel moet. Maar intern moet wel gelijke tred worden gehouden met extern. Anders gaan medewerkers morren, komt de OR in opstand of gaan oud-medewerkers zich beklagen. Als in die gevallen de interne communicatie wordt onderschat, is het wachten op het moment waarop de crisis uitgroeit tot onwenselijke proporties. Zeker vanuit de wetenschap dat de medewerkers de spreekwoordelijke 90% van het imago van de organisatie bepalen.

23 juni 2008
NGB/Roy Johannink

 
Reageren?

Reacties op deze weblog zijn welkom. Klik hier om te reageren.

 

naar vorige weblog 

 

U bent hier

<div></div>