14/12 Analist of adviseur?

Bij crises is de ‘omgevingsanalyse’ een cruciaal onderdeel van het vak. Het is de kunst om de informatie en percepties van de buitenwereld in het crisisteam te krijgen, om te beoordelen welke vragen er in die buitenwereld rondgaan en wat de onderliggende emotie is. Vroeger werd het een ‘media-analyse’ genoemd, maar sinds we de informatie ook buiten de media om naar binnen kunnen halen, wordt de bredere term ‘omgevingsanalyse’ gehanteerd.

In sommige crisisteams worden analisten en adviseurs uit elkaar getrokken als het gaat om de ‘omgevingsanalyse’.. De analist kijkt naar de buitenwereld en interpreteert dat, waarna het stokje wordt overgedragen aan de adviseurs die er communicatieve chocola van mogen maken. Waar nodig zetten we er ook een tegenspreker tegenaan, omdat de communicatie-adviseur anders niet goed en onafhankelijk 'van buiten naar binnen kan kijken'.

Het argument waarom analisten en adviseurs uit elkaar worden getrokken is nog wel eens dat het twee verschillende takken van sport zijn. Het hilarische is daarbij dat de analisten in hun dagelijks werk vaak gewoon "communicatie-adviseur" op hun visitekaartje hebben staan, maar bij crises zijn het blijkbaar geen goede adviseurs.

De wereld is uiteraard groter dan mijn eigen ervaring, maar ik houd een voorkeur voor korte lijnen. De kortste lijnen bereik je naar mijn idee door analyse en advies in één hand te houden. Dat doe je door de overdrachtsmomenten tot een minimum te beperken. Of in elk geval door degene die analyseert ook een kort en bondig advies mee te laten geven; de analist kent de context en weet naar mijn idee het beste waar op moet worden gereageerd en waarop niet.

En de tegenspreker die de organisatie bij de les houdt? Een goede communicatie-adviseur neemt toch altijd de perceptie van de buitenwereld als uitgangspunt? Dat is nou nét de kern van het vak.

 

14 december 2015
Wouter Jong | NGB

 

naar vorige weblog over de bundel "Communiceren begint met luisteren" over de omgevingsanalyse. 

 

U bent hier

<div></div>